Eisen Venlose Schippersgilde

Het schippersgilde had een behoorlijke lijst met eisen, voordat iemand lid kon worden. Zoals we zagen hadden in Venlo zo’n 35-50 maasschippers zich verzameld in de “Broderschap van den Heilighen Cruys”. Het gilde diende beschermd te worden, dus moest men voldoen aan strenge voorwaarden.

  • Aanneming als lid kan alleen als de schipper burger van Venlo is.

  • De volledige rechten, op bijvoorbeeld tolvrijdom, gaan pas in als de verschuldigde contributie aan het gilde is betaald.

  • De schipper zal met betrouwbare, goed onderhouden schepen moeten varen, waarin de vracht van de kooplui goed en veilig kan worden geladen en vervoerd.

  • De schippers moeten zich zoveel mogelijk houden aan de met kooplui of factoren (handelaren) gemaakte afspraken waar het betreft de betaling van licenten en tolgelden en de vaartijd.

  • Als het schip is volgeladen moet de schipper zo snel mogelijk afvaren, als het schip niet vol is, mag er maximaal 40 dagen worden gewacht op meer lading.

  • Als de koopman of factor haast heeft, maar het schip is nog niet volgeladen, is er toestemming de vracht met karren over de weg te vervoeren.

  • Als de schipper gereed is om af te varen, moet hij dat aan de koopman of factor melden.

  • Een vreemde schipper mag hier geen vracht laden dan in eigen haven tenzij hij geladen hier is aangekomen.

  • Schippers die het burgerschap van een andere stad hebben aangenomen mogen hier niet laden, ook al zijn ze nog lid van het gilde.

  • Schippers moeten de belangen van de kooplui voorrang geven boven hun eigen affairen en besognes.

  • Als er geen burgerschippers aanwezig zijn maar wel vreemde schippers, dan moeten zij hun lading melden aan het gilde.

  • Overtredingen door kooplui, factors of schippers, burgers zowel als vreemden, zullen beboet worden door de Magistraat van Venlo.

Dit bericht is geplaatst in Bedrijvigheid, Gildes. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *